Inbound marketing

Inbound marketing is een bedrijfsmethodiek die klanten aantrekt door waardevolle inhoud en ervaringen te creëren die afgestemd zijn op hun interesses en leefwereld. Terwijl outbound marketing (herinner je nog push & pull?) je publiek 'bestookt' met inhoud waar ze niet steeds om gevraagd hebben, vormt inbound marketing de connecties waarnaar ze op zoek zijn en lost het de problemen op die ze hebben.

WELL blog inboundmarketing

Wat is de inbound methodologie?

De inbound methodologie werd door HubSpot ontwikkeld en is gestoeld op heel wat jaren ervaring en ondertussen 100.000 klanten. Een wereldspeler dus 😉. Het is een beproefde methodiek die jouw organisatie laat groeien door zinvolle, duurzame relaties op te bouwen met consumenten, prospecten en klanten. Het gaat over het in staat stellen van jouw netwerk om hun doelen te bereiken in elke fase van hun customer journey met jouw bedrijf.


Hub Spot English Flywheel Jul 27 2020 04 17 18 68 PM 4

De inbound methodologie kan op drie manieren worden toegepast:

Attract: de juiste mensen aantrekken met waardevolle content en conversaties die jouw bedrijf neerzetten als een vertrouwde adviseur met wie ze in zee willen gaan.

Engage: inzichten en oplossingen presenteren die aansluiten bij hun pijnpunten en doelstellingen, zodat ze eerder geneigd zijn bij jou te kopen.

Delight: hulp en ondersteuning bieden om je klanten in staat te stellen succes te boeken met hun aankoop.

Visueel ziet de inbound methodologie er als volgt uit. In tegenstelling tot ons eigen lignair WELL communicatiemodel, verkiest HubSpot een 'vliegwiel'. Waardoor het visueel duidelijk wordt dat de cirkel steeds opnieuw wordt aangevangen. We get the point.

Deze methodiek ligt heel dicht bij onze eigen beproefde methodiek, waardoor wij nog sterker overtuigd waren bij WELL van HubSpot. Bij HubSpot focussen ze zich immers niet op sales of targets. Nee, hier wordt vooral focus gelegd op het bieden van oplossingen en een persoonlijke aanpak.

Net door in elke fase de juiste tools in te zetten en doordachte keuzes te maken, versterk je je positie, bevestig je klanten én zorgt dit vliegwiel ervoor dat je in staat bent om te groeien zonder voortdurend te investeren in (nieuwe) klantenwerving.

Hoe zet je deze inbound methodiek om naar je eigen marketing?

We nemen hiervoor de drie fases er terug even bij: Attract, Engage en Delight.

Attract

Je wil uiteraard niet dat iedereen zomaar je site komt bezoeken. Wat een ongelooflijke 'waste' zou dat zijn... Nee, we willen enkel bezoekers die een goeie kans maken om lead of klant te worden. Maar hoe krijgen we ze daar? We mikken op de juiste doelgroep, dus geven relevante content op het juiste moment.

Gebruik contentstrategie om jouw organische autoriteit op te krikken en gevonden te worden op onderwerpen die er voor jouw prospects het meest toe doen. Publiceer dus blogpost of video-inhoud op sociale kanalen. Maak advertenties om de bekendheid van jouw merk bij jouw doelgroep te vergroten. Vergeet vooral niet om deze inspanningen te analyseren om op de hoogte te blijven van wat werkt en waar je dient te optimaliseren.

Engage

Bouw duurzame relaties op met prospects of klanten op de kanalen die zij prefereren - via e-mail, bots, live chat, of messaging apps (Whats App al eens geprobeerd?). Gebruik conversiemogelijkheden als CTA's, formulieren en leadflows om de informatie vast te leggen van prospects die jouw site bezoeken.

Gebruik alle prospect- en klantinformatie in het CRM om de website-ervaring te personaliseren met behulp van slimme content. Creëer merkloyaliteit door specifieke doelgroepen te targetten met jouw sociale content of advertenties.

Delight

Gebruik e-mail- en marketing automation om de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon af te leveren, elke keer opnieuw. Creëer indrukwekkende content die jouw prospects delen met hun vrienden of netwerk door gebruik te maken van verschillende contentformaten - zoals video of misschien wel podcast - waar jouw prospects de voorkeur aan geven.

Hieronder visueel in kaart gebracht welke stappen en tools best ingezet worden. Het geeft inzichten en richtlijnen in de aanpak van je volgende communicatiecampagnes.

WELL blog inboundmarketing3 1

Inbound marketing gebruiken om beter te groeien

De inbound methodiek werd ontwikkeld door HubSpot. Het is dan ook geen verrassing dat deze manier van werken wordt ondersteund door een volledig platform van software voor marketing, verkoop, service en klantenbeheer. Elk van deze tools zijn best krachtig op zichzelf, maar ze zijn nog beter wanneer ze samen worden gebruikt. That's when the magic happens.

Benieuwd hoe inbound marketing jouw bedrijf helpt bij jouw ambitieuze plannen?

Boek jouw Hubspot demo

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.