Inspiratie uit de wereld van morgen.
WELL tekende dit jaar present op de Web Summit van Lissabon. De Web Summit is het jaarlijks tech-event die snelgroeiende startups, beleidsmakers, founders en CEO’s van technologiebedrijven samenbrengt. Het mekka dus voor onze wereld van marketing- en communicatietechnologie. Meer dan 70.000 bezoekers, 2300 start-ups, 600 internationale sprekers op diverse podia, 1200 investeerders en 2500 journalisten uit de hele wereld, kwamen samen op de Web Summit in Lissabon. En wij waren daar uitaard ook.
Wat is belangrijk voor de KMO van morgen.
België en veelal ook KMO’s lopen op bepaalde vlakken wat achter als het gaat over technologie en nieuwe disruptieve modellen. Het is echter goed om de vinger aan de pols te houden en te weten wat er op je afkomt. Nog belangrijker is het om te weten waar jouw consument op vandaag misschien al mee experimenteert.Uiteraard was er heel veel te doen rond Augmented Reality (AR) en Artificial Intelligence (AI). Dit is niet nieuw, maar de toepassingen hieromtrent verspreiden zich razendsnel en is dus zeker in het oog te houden. Zo zien we meer en meer slimme toepassingen de norm worden waarbij AI, gekoppeld aan spraaktechnologie, getraind wordt om bijvoorbeeld te controleren of je thermostaat te hoog staat en stelt voor dat je de verwarming lager zet om geld te besparen.Belangrijker is echter dat je mee bent met nieuwe tendenzen zoals Web 3.0, Blockchain en de Metaverse, want de meeste toepassingen in Lissabon waren veelal daarop gestoeld. We zetten ze graag even op een rijtje voor je.
Web 3.0
Je hebt er misschien al van gehoord, maar intussen is de nieuwe evolutie van het internet aan de derde versie toe. Om te snappen waar we naar toe gaan is het belangrijk om de evolutie van het web even te schetsen. We komen van Web 1, wat het prille begin was en ook de start van WELL. In die beginperiode waren er webpagina’s die te raadplegen waren op servers die geconnecteerd waren met het internet.Web 2 luidde de interactiviteit tussen de gebruikers in. Dit is het web zoals we die op vandaag kennen met social media platformen, de Googles en gatekeepers als Bol.com en Amazon. Met de luide roep naar privacy stappen we echter meer en meer af van de huidige cookie policy en willen we als gebruiker zelf de touwtjes in handen houden.Hiervoor biedt Web 3 de perfecte oplossing. Web 3 werkt op een gedecentraliseerde manier. Terwijl data in Web 2 centraal beheerd werd, denk maar aan Facebook die jouw foto’s beheert, is de technologie nu transparanter en zorgt ervoor dat jouw data ook van jou blijft. Op die manier is Web 3 niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor heel wat meer mogelijkheden.
Blockchain
Blockchain is die nieuwe technologie die zorgt voor heel wat transparantie door gedecentraliseerd te werken. In plaats dat de data op één centrale plaats staat, Facebook bijvoorbeeld of een webserver, komt de data op meerdere servers te staan die verbonden in een netwerk opereren.Elke server bevat dus data die steeds met elkaar vergeleken kan worden. Op die manier kan niet één centrale speler de data aanpassen en beheren, maar is de data versleuteld op meerdere servers. Alle aanpassingen zijn dus traceerbaar en veilig.De meest bekende toepassingen op vandaag zijn cryptocurrencies zoals Bitcoin. Deze hebben dus geen centrale bank die de macht in handen hebben. Een ander voorbeeld zijn de befaamde NFT’s (non-fungible token of niet-vervangbare stempel) waarmee je dus ontegensprekelijk eigenaar bent van bijvoorbeeld een digitaal kunstwerk of een foto. Met de blockchaintechnologie ben je in staat om die op een transparante manier te verhandelen zonder centrale speler te moeten passeren. Handig toch?
Metaverse
De Metaverse is een virtuele wereld waar mensen connecteren, leren of zelf handel drijven meestal via hun virtuele zelf of avatar. Een spelleke hoor ik je zeggen? Toch niet helemaal, er is meer gaande in de virtuele wereld. Nike verkoopt op vandaag al virtuele schoenen voor avatars en is goed voor 10% van hun totale omzet. We zagen toepassingen in Lissabon waarbij productiebedrijven hun ‘digital twin’ uitbouwen om mensen op te leren. Niet in de fysieke fabriek, maar in een veilige online net-echt-omgeving. Binnen je digitale twin kun je tevens naar hartelust experimenteren met het optimaliseren van je supply chain of veiligheid op de vloer. Maak je dus klaar voor jouw digitale dubbelganger met coole virtuele sneakers.
De roep naar de menselijke factor
Op de Web Summit was er ook veel te doen rond het centraal zetten van de mens en maatschappij tussen al dat technologisch geweld. Heel wat keynotes over verbindend leiderschap en purpose door de CEO’s van de grote bedrijven. Purpose marketing of het streven met je bedrijf naar een hoger, maatschappelijk doel in plaats van streven naar marktleiderschap of financiële groei, is wat je moet onthouden.Met het hebben en uitdragen van een purpose of een hoger doel ga je mensen verbinden en bereiken die hetzelfde doel nastreven. Dit is dan ook de kracht van purpose marketing. Door mensen te raken en mee te nemen in jouw verhaal werk je samen aan het behalen van dat doel en streef je naar een betere wereld. Met het leven van je purpose, en alleen deze, boor je dus je eigen blue ocean aan en deze visvijver is werkelijk onuitputtelijk net omdat het doel zo hoog ligt en je blijft groeien. De journey wordt dus belangrijker dan het doel. Doelstellingen zijn passé, bedoelingen daarentegen helemaal in.Bedrijven werken op die manier mee aan het oplossen van de grote uitdagingen waar mens en planeet voor staan: klimaat, energie, armoede,…
The future looks bright.
Op zoek naar meer inspiratie?
Ga samen met Nic, onze marketingstrateeg, aan de slag. Tijdens deze 1u durende sessie leggen we een aantal blinde vlekken bloot en gaan we na waar jij vandaag op kan schakelen.
Boek een gratis sessieInspiration newsletter
Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt
Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.