Storytelling: Hoe je de kracht van verhalen kunt gebruiken in je branding en marketing
Verhalen hebben altijd al een belangrijke rol gespeeld in de menselijke communicatie. Ze zijn een krachtig middel om informatie over te brengen, emoties te uiten en verbinding te creëren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat storytelling de laatste jaren steeds vaker wordt ingezet in marketing en branding. Lees verder en ontdek hoe je storytelling kunt gebruiken om jouw purpose op een effectieve manier te communiceren. Leun achterover en laat je inspireren door ons verhaal!
1. Start met jouw corporate story
Begin bij de corporate story: hoe is het bedrijf ontstaan, wat was de droom, wat waren de obstakels en hoe heb je die overwonnen. Denk ook na over hoe je de toekomst ziet, zowel voor jouw bedrijf, voor je sector, of desnoods voor de wereld. Verhalen boeien mensen en ze onthouden ze beter. Het zijn de verhalen die zowel klanten als medewerkers trots maken op jouw bedrijf en mensen inspireren om het ook anders te doen en aan te pakken.
2. Ontwikkel een sterke visuele brand
Bij WELL wordt er altijd gestart met het ontwikkelen van zowel een corporate als employer brand visual waarbij de laatste meer focust op de Employee Value Proposition (EVP) ofwel de werkgeversbelofte. De visual bevat een sterke foto of beeld, de purpose in één krachtige zin en het logo als basis. Dit dient als kapstok voor alle toekomstige communicatie.
3. Vertaal de visuele elementen naar alle touchpoints om je purpose te communiceren
De visuele elementen vertaal je vervolgens naar zoveel mogelijk touchpoints, zowel online als offline. Zorg ervoor dat iedereen die in contact komt met je bedrijf een voeling krijgt met de purpose. Dit kan betekenen dat je social media, inhoudsmarketing, evenementen of andere methoden gebruikt die passen bij je publiek van je merk. Blijf ook op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, zodat je voortdurend je aanpak kunt verbeteren. Door de visuele elementen op alle touchpoints consequent te gebruiken, wordt de herkenbaarheid van je merk vergroot en de bedrijfsboodschap effectiever gecommuniceerd.
4. Integreer storytelling in branding en marketing
Eénmaal er op elke relevante touchpoint een spoor is naar de purpose komt het leukste: de distributie van jouw verhaal. Hier kan je een emotionele verbinding opbouwen met je publiek. Maak van storytelling een integraal onderdeel in je branding en marketing. Vertel het verhaal van jouw bedrijf en hoe jouw bedrijfsdoelstellingen in elk aspect van jouw marketingactiviteiten zijn verweven. Het is ook belangrijk dat je doelgroep telkens centraal staat, vertel verhalen die relevant zijn en hen aanspreken. Hierdoor krijgen klanten een beter begrip van wie je bent als bedrijf en wat je voor hen kan betekenen.
5. Elk verhaal heeft een structuur
Het vertellen van verhalen is echter niet voor iedereen weggelegd. Storytelling is een vak. Niet iedereen kan boeiende verhalen vertellen, laat staan schrijven. Ga daarom aan de slag met copywriters of specialisten. Wil je er toch zelf mee aan de slag, weet dan dat elk verhaal een structuur heeft, een soort van mathematische matrix die elk sterk verhaal in zich heeft.
6. Kies de held van jouw verhaal
Dit kan jij zijn als zaakvoerder of founder, maar het kan ook de klant, een medewerker, of een andere stakeholder zijn. In functie van employer branding werkt de medewerker als held echt wel goed. Employee advocacy heet dit. Het is ook logisch dat mensen meer geloven wat een medewerker, weliswaar op een authentieke manier, getuigt, dan wat een bedrijf claimt.
7. Meet & evalueer
Als laatste ga je de effectiviteit van je branding en marketing evalueren om ervoor te zorgen dat deze in overeenstemming zijn met je purpose en resoneren met je publiek. Gebruik metingen zoals engagement, merkherkenning en omzetgroei om de presentaties te beoordelen en indien nodig bij te sturen.
Op zoek naar meer inspiratie?
Ga samen met Nic, onze marketingstrateeg, aan de slag. Tijdens deze 1u durende sessie leggen we een aantal blinde vlekken bloot en gaan we na waar jij vandaag op kan schakelen.
Boek een gratis sessieInspiration newsletter
Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt
Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.