5 marketing essentials die je zelf kan aanpakken

Marketing is niet iets wat je uitgeeft aan een slim bureau om dan datzelfde bureau af te rekenen op de resultaten. De kern van marketing zijn die zaken die jezelf aanpakt en in het meest ideale geval samen in co-creatie met specialisten. Wat kun je zelf doen en is eigenlijk de basis voor een slimme strategie?

Marketing essentials

1. Bepaal een helder doel

Niet zomaar een doel, een BHAG of een winstcijfer, maar mik op een doel dat voor elke stakeholder, en bovenal de belangrijkste jouw medewerkers, duidelijk en relevant is. Een doel moet inspireren en mensen motiveren zich achter dit verhaal te scharen. Ons doel is alvast om ondernemers dagelijks te inspireren en hen terug te doen keren naar de essentie van hun keuze om ooit te ondernemen, want daar zit hun passie en hun kracht om het verschil te maken.

2. Definieer wat je echt uniek maakt

In de workshops die we organiseren met ondernemers en bedrijfsleiders is dit zowat de moeilijkst te beantwoorden vraag. Vaak komen prijs, service en kwaliteit op de proppen, maar dit is op vandaag al lang geen differentiator meer. Vaak ook hoor ik de would-be differentiator en veelal gebaseerd op wat de (grotere) concurrenten doen. Denk verder, graaf dieper. Vraag desnoods aan een aantal klanten waarom ze voor jou kiezen en waar jij met je service of product het verschil maakt.

Workshop klant

3. Praat met je klant

En dan komen we naadloos bij de volgende no-brainer. Als jij niet wakker ligt van je kant, als je enkel uit bent op zijn centen dan zijn we terug bij prijs, service en kwaliteit en dus geen geen lange termijn. Echt praten met je kant is luisteren naar zijn dromen, ambities en worstelingen. Betrokkenheid en verbinding groeit altijd naar een langere en (h)echte relatie, dit is de kern van customer lifetime cycle (CLV).

4. Zet je team met de neuzen in dezelfde richting

Onlangs stelden wij bij een klant het marketingplan voor op de productiehal midden de operatoren en arbeiders. Marketing is een zaak van het ganse bedrijf. Dit was meteen voelbaar en zorgde voor een dynamiek van betrokkenheid, erbij horen en bovenal wist werkelijk iedereen wat ons doel was en welke journey we daarvoor dienden af te leggen.

5. Pak je ‘own media’ aan

Own media zijn de middelen waar je op vandaag al over beschikt om te communiceren. Heel vaak worden dure campagnes geactiveerd en gaan we massaal centen inzetten om toch maar bovenaan de Google pagina te komen. Weet dat je al heel ver kan geraken als je jouw verhaal, jouw doel en jouw uniciteit helder communiceert op je eigen website, social mediakanalen en salestools. Wij zien zelfs heel wat respondenten afhaken in de funnel op het moment dat ze je dan toch online hebben gevonden, net omdat je verhaal nergens te vinden is op je eigen kanalen. Dead end dus ondanks je inspanningen.

Op zoek naar meer inspiratie?

Ga samen met Nic, onze marketingstrateeg, aan de slag. Tijdens deze 1u durende sessie leggen we een aantal blinde vlekken bloot en gaan we na waar jij vandaag op kan schakelen.

Boek een gratis sessie

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.