Case
Hoe domineren in een verzadigde markt? Zo schakel je cowboys uit!
Mosmonster: Differentiatie is key
Mosmonster is de absolute specialist in reinigen en ontmossen van daken (en gevels).
Gegroeid als niche-activiteit uit dakspecialist Cauwelier heeft Mosmonster, met meer dan 30 jaar ervaring, heel wat expertise opgebouwd zowel naar aanpak als naar producten en kennis toe.
Ze realiseren zowat 500 daken per jaar, wat ze marktleider in Vlaanderen maakt.
Luid roepen helpt niet
De markt waarin ze zich bevinden is zeer concurrentieel en bevat niet altijd kwalitatieve spelers.
iedereen probeert om het luidst te roepen en het is telkens opnieuw dringen om de meeste aandacht en de meeste leads binnen te halen.
Die koppositie nemen is haalbaar, maar die behouden zal steeds meer intensieve inspanningen vragen. Het uiteindelijk resultaat is dat we meer en meer marge verliezen en moeten inboeten op de kwaliteit van ons aanbod.
Strategy first
Uit de strategische sessies die Mosmonster bij ons volgende blijkt dat een duidelijke differentiëring en ‘andere-aanpak’ ons het verst zal brengen.
Wat is onze relevantie, wat dragen wij bij tot een betere wereld? Wat is onze toegevoegde waarde en waar zitten de toegevoegde waarde zoekers?
Dit lijkt ons een lange-termijn-strategie en focus.
Monster on a mission
Het marketingplan van Mosmonster bestaat uit verschillende lagen.
Awareness:
- Positionering verscherpen
Wat Mosmonster onderscheidt van de concurrent is hun grondige dakdiagnoses.
Met meer dan 30 jaar ervaring in de dakwerken hebben we een grote stap voor op hun concurrenten. Maar op vandaag was dit niet steeds duidelijk.
Met de nieuwe profilering ‘pioniers in dakontmossing’ profileren we ons meer als marktleider. - Conversie:
Omdraaien van de sales funnel - Referral marketing
We beschikken over een sterk netwerk van influencers (zelfstandige die ons aanbevelen) ‘Dakmakkers’.
Wat als we dit netwerk kunnen inzetten? We maken van deze én onze klanten ambassadeurs.
Referral marketing: Community
De grootste uitdaging is 'top of mind' blijven bij deze zelfstandigen.
Om dit te faciliteren schakelden we Ambassify in.
Een meetbaar platform om de sales te stimuleren door rewarding.
Ondertussen bestaat de community reeds uit 300 dakmakkers.
Ook een strategisch plan nodig om je ambities waar te maken?
Wil je aan de slag en een helder plan voor jouw bedrijf?
Contacteer onsBekijk onze andere cases
Inspiration newsletter
Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt
Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.