Case

Hoe focus je op je eind klant zonder je dealer uit te schakelen?

Claessens canvas header

Claessens Canvas: niet zomaar een doek

Grootmeesters als Picasso, Mondriaan, Pollock, Raveel en Magritte gebruikten de doeken van Claessens Canvas. En toch heb je er misschien nooit van gehoord. De klanten bleken in elk geval onvoldoende op de hoogte over de kwaliteiten en de rijke geschiedenis van de producten. Nochtans produceert het bedrijf al meer dan honderd jaar hoogwaardige schilderdoeken in Waregem, nog steeds volgens hetzelfde productieproces.

Claessens canvas feestpakket

Real canvas for real artists

Wie is Claessens Canvas? Wie zijn de klanten en hoe kunnen we hen bereiken? Daar kwamen we achter met de company map, buyer persona en de customer journey Daarna konden we de strategie verder uitwerken. In 2021 hadden we drie grote ambities: premium dealers selecteren, de merkbekendheid vergroten en de kunstenaars bereiken.

Met de baseline ‘Real canvas for real artists’ vestigden we meer aandacht op de doeken van Claessens Canvas. Met onze Point Of Sales campagne wilden we in de winkels duidelijk maken aan de kunstenaars dat ze niet zomaar een doek vast hadden. We stuurden een feestpakket naar de dealers op en deden aan shelf management: door een bezoek aan de dealer konden we nagaan of alle tools voldoende geïntegreerd waren.

Virtueel museum als laagdrempelig conversiepunt

De grootste uitdaging is een relatie met de eindklant opbouwen.
Dat deden we met het virtueel museum Myclaessens.com waarin kunstenaars hun werk tussen de grootmeesters konden plaatsen. Een uniek conversiepunt om, zonder commercieel oogpunt en dus op een ongedwongen manier, klanten te bereiken.

Claessens virtueel museum 1

Community krijgt vervolg in Scandinavische landen

De acties sloegen bijzonder goed aan in België en Nederland. En de dealers kregen bijna duizend bezoekers op hun pagina.

Ook de virtuele galerij deed het bijzonder goed. In het eerste jaar deelden meer dan 250 kunstenaars hun schilderijen op de website myclaessens.com.

Ondertussen bestaat de community maar liefst uit 1235 leden en 3577 schilderijen!
We hebben de community verder uitgerold in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.

Wat we dit jaar verder in petto hebben voor MyClaessens houden we nog even geheim …

Stay tuned!

Ook een strategisch plan nodig om je ambities waar te maken?

Wil je aan de slag en een helder plan voor jouw bedrijf?

Contacteer ons

Bekijk onze andere cases

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.