5 zaken die ondernemingen kunnen doen bij een recessie

De vraag is niet of er een recessie komt, de vraag is veelal wanneer. Een recessie is echter geen reden tot paniek en ook vrij normaal na een sterke economische groei. Het hangt bovendien al een tijdje in de lucht en we horen nu al bij klanten een aanpassing in hun productie door een tekort aan grondstoffen. Nu reeds anticiperen is dus slim en meteen ook het moment om de focus te verleggen naar een aantal essentiële zaken zoals werken aan je bedrijf in plaats van alleen operationeel bezig te zijn. Hierbij alvast wat inspiratie.

5 marketingtips die je zelf kan aanpakken

1. Leef je waarden

We zien het telkens opnieuw bij een crisis. Sterke merken doen het over het algemeen goed en dan heb ik het niet alleen over FMCG’s. Veel KMO’s hebben tevens een sterke reputatie en krijgen net dat tikkeltje meer vertrouwen van hun doelgroep. Neem dus je waarden van onder het stof en zet die nu meer dan ooit in de etalage en leef er ook naar met het ganse bedrijf. Nog geen brand values? Dan wordt het misschien nu echt wel tijd om daar werk van te maken.

2. Investeer in relaties

Het was onze key insight bij tijdens de eerste lockdown. Investeren in je bestaande klantenrelaties loont! Wie kan terugvallen op een solide klantenbasis heeft een voorsprong en straks als de rook is verdwenen, zal die klant er staan. Er zijn voor je klanten, luisteren, helpen waar nodig, meedenken naar oplossingen en focussen op wat je wél kunt doen in plaats van wat (voorlopig) niet mogelijk is, is dan ook onze boodschap.

Relevantie doelgroep why

3. Kies voor relevantie

We pleiten er al jaren voor dat relevantie misschien wel de enige onderscheidende factor zal worden. Wat kun jij als bedrijf bijdragen aan een betere wereld? Hoe kan jouw bedrijf een stukje van de crisis, klimaatprobleem, diversiteit, enz. aanpakken? Dit vertalen in jouw propositie of merkbelofte zal zorgen voor het resoneren met een heel nieuwe, geëngageerde doelgroep.

4. Blijf netwerken

Besef dat je er niet alleen voor staat. We moeten er allemaal door. Het is dus meer dan ooit belangrijk dat we blijven kiezen voor verbinding, elkaar inspireren en er zijn voor elkaar.

5. Pas je verdienmodel aan

Van je product een dienst maken. De toegevoegde waarde, door je uitgebreide kennis en expertise, die je op vandaag evident vindt en ‘as a service’ aanbiedt, kan in een veel gevallen de uitdaging voor de toekomst worden. Keer dus even je funnel om, denk in functie van je klantbehoefte en heel misschien zal je mooie opportuniteiten spotten.

We ontvangen je graag in ons salon

Geen drukke kantooromgeving, maar een inspirerende ruimte met zachte zetels, lekkere versgemalen koffie en steevast met ovenverse ontbijtkoeken in de ochtend. Kom vrijblijvend kennis maken of boek een gratis inspiratiesessie met Nic. #WELL_come home.

Contacteer ons

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.