4 tips voor een succesvolle direct mailing per post

Nee, een mailing per post is niet passé. Wel tegendeel! In tijden van (over)digitalisering en duizenden online prikkels per dag kan een direct mailing heel verrassend zijn. Tijdens de lockdown in 2020 ontwikkelden we een DM-campagne voor een klant met wel heel verrassende resultaten. Alles was toen plots digitaal tot zelf klantenbezoek toe. In die periode waarin iedereen wat ZOOM-MOE werd, stuurden we voor een klant een simpele postkaart met ‘groetjes uit Kortemark’ en een ‘feel good boodschap’ om iedereen een warm hart onder de riem te steken. Na de lockdown waren dit de eerste contacten waar orders uit kwamen. Wil je aan de slag gaan met een succesvolle DM dan zijn er een aantal zaken waar je best rekening mee houdt.

Direct mailing strategie door WELL voor Pro-mailing
MARKERS DM MOCKUP

1. Segmenteer

Hoe kwalitatiever de databank hoe hoger het succes van je campagne. Het helpt bovendien om uw boodschap relevanter te maken. Een DM-mailing verstuur je idealiter niet en mass maar naar een selecte doelgroep waarvan je weet dat ze jouw product of dienst kan gebruiken. Deel je databank dus op in een aantal relevante segmenten. Deze kunnen geografisch, demografisch, opgebouwd vanuit een sales historiek of zelfs opgesplist per buyer persona. Vanuit de segmentatie zal je snel merken dat je jouw boodschap gerichter kan afstemmen op hun gewenste gedrag.

Direct mailing strategie door WELL voor Pro-mailing

2. Personaliseer

Het grote voordeel van DM is dat je jouw respondent persoonlijk kan aanspreken. Speel die troef dan ook uit door gewoon al de (voor)naam te gebruiken als binnenkomer. Digitaal drukwerk staat op vandaag makkelijk toe om je drukwerk te personaliseren. Besef dat mensen op vandaag eigenlijk verwachten dat je hen zo persoonlijk mogelijk aanspreekt.

Master viewer

3. Denk buiten formaat

Postmailings zijn meer dan een omslag en een brief. Vooral wanneer je vanuit een kwalitatieve databank vertrekt (lees geen grote hoeveelheden) mag de productie van een DM net iets meer kosten. Besef dat je ook tussen de post best opvalt en je meteen de aandacht krijgt. Voor een optiekzaak ontwikkelden wij zelf een campagne waarbij we een viewmaster opstuurden met de boodschap geïntegreerd in de dia-reeks naar oogartsen.

Mosmonster Dakmakker DM

4. Volg telefonisch op

Een DM is het begin van je salesfunnel. Awareness of opvallen is dus de boodschap. Hiermee is de kous echter nog niet af. Een telefonische opvolging een week na het versturen doet wonderen. Je zal merken dat mensen meteen weten waarover je het had en hoe origineler de DM hoe meer open je respondent openstaat voor een eventueel salesgesprek of bezoek. Een leuke case is die van Mosmonster waar we een gepersonaliseerde helm opstuurden naar aannemers. Na telefonische opvolging kreeg men nog een bezoekje van de sales met een four-pack.

Hulp nodig om deze tools in te zetten voor jouw bedrijf?

Zit je vast met jouw bestaande communicatie? Op zoek naar focus en strategie? Of heb je een klankbord nodig? Met onze expertsessies haal je tijdelijk een expert in huis.

Meer over onze expertisesessies

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.