Purpose marketing als ultieme differentiator

Purpose marketing, ook wel bekend als purpose-driven marketing is de strategie waarbij een merk of een onderneming zijn marketing- en bedrijfsactiviteiten afstemt op een hoger doel of een maatschappelijk probleem.

purpose marketing strategie 3

1. Waarom purpose

Het doel is om niet alleen producten of diensten te verkopen en dus louter te streven naar winstmaximalisatie, maar ook om een ​​positieve impact te hebben op de samenleving en/of het milieu. Deze aanpak streeft ernaar om verder te gaan dan de traditionele marketingstrategie van simpelweg het promoten van producten en diensten, naar in plaats daarvan te streven naar het opbouwen van een diepere verbinding met consumenten.

Het gaat erom een ​​merk te positioneren als een positieve kracht in de wereld en tegelijkertijd de waarde van het merk of het bedrijf te vergroten door een duidelijke missie en waarden te communiceren. Consumenten hechten tegenwoordig veel meer belang aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Consumenten willen weten wat bedrijven doen om bij te dragen aan de maatschappij en de wereld om hen heen. Bedrijven die een duidelijke maatschappelijke missie hebben en deze consequent communiceren, hebben het potentieel om een ​​sterkere band met hun klanten op te bouwen en een positieve impact te hebben op de maatschappij.

2. Verschil maken

Purpose marketing kan ook een concurrentievoordeel bieden. Bedrijven die zich richten op maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben de mogelijkheid om zich effectief te onderscheiden van concurrenten die dit niet doen. Dit kan leiden tot meer loyaliteit en vertrouwen van de consument en uiteindelijk tot een hoger en stabieler marktaandeel.

Ook naar employer branding en employee retentie werkt het nastreven van een purpose heel krachtig. Het hebben van een purpose wordt in de toekomst misschien wel de belangrijkste factor in het aantrekken en behouden van medewerkers. Betrokken medewerkers zorgen voor meer efficiëntie, een hogere productiviteit, meer winst en betere concurrentiële positie.

Medewerkers mee betrekken in het hoger doel en samen streven naar dat doel, maakt bovendien dat je helpt aan een maatschappij waar mensen terug een doel krijgen. Work as a living is niet langer houdbaar. Misschien is dit nu net wel de reden waarom mensen hopeloos van de ene job naar de andere hoppen. Ook zij moeten inzien dat werken een passie kan zijn, een streven naar een betere zelf en een streven naar een betere wereld.

purpose marketing strategie 4

Een goed voorbeeld van purpose marketing is de campagne van Dove, genaamd "Real Beauty". Dove richtte zich op het verbeteren van het zelfbeeld van vrouwen door middel van een campagne die vrouwen van alle leeftijden en maten toonde, in plaats van alleen modellen met perfecte maten. Dit sluit aan bij de missie van Dove om de schoonheidsnormen te veranderen en vrouwen aan te moedigen om zichzelf te omarmen zoals ze zijn.


3. Walk the talk

Bedrijven die purpose marketing inzetten moeten er evenwel voor zorgen dat hun inzet authentiek is en niet alleen een marketingtruc om meer omzet te genereren. Authenticiteit en transparantie zijn hierin key anders val je vroeg of laat toch door de mand of ben je niet meer geloofwaardig. Bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen, zullen door hun klanten beloond worden met loyaliteit en een positieve reputatie. Met het leven van je purpose en alleen deze, boor je je eigen blue ocean aan en deze visvijver is werkelijk onuitputtelijk net omdat het doel zo hoog ligt en je blijft groeien. De journey wordt dus belangrijker dan het doel op zich.

Ook het verhaal van Tony Chocolonely is nog steeds een schoolvoorbeeld. Henk Jan Beltman koos ervoor iets te doen aan wat echt wel niet paste in zijn waarden: kinderslavernij in de wereld. In plaats van het aan te klagen, besloot hij er iets aan te doen, er iets tegen te ondernemen. Door de gehele supply chain in kaart te brengen ontdekte hij dat het probleem eigenlijk in de waardeketen zelf lag. Enerzijds streven de schaarse producenten op de markt ernaar zo goedkoop mogelijk te produceren en anderzijds is er een consument die ook naar het bord kijkt en zo weinig mogelijk wil betalen. In dit systeem betaalt de cacaoboer de rekening en wordt deze gedwongen zo goedkoop mogelijk te produceren met kinderslavernij op de cacaoplantages tot gevolg.

Met de oprichting van een eigen chocolademerk, Tony Chocolonely, wil hij dit niet alleen aanklagen, maar het beter doen en vooral aantonen dat het ook anders kan en meteen de grote, bestaande spelers motiveren het ook anders te doen. Het hogere doel is samen te streven naar een 100% slavenvrije (chocolade)wereld. Een hoger doel verbindt mensen. Wie wil meewerken aan dit nobel doel kan ofwel mee investeren, meewerken in het bedrijf of nog simpeler gewoon de eerlijke, fairtrade chocolade van Tony Chocolonely kopen. Hoe geweldig en relevant is dit! En de centen? Die komen vanzelf, maar het is geen doel meer op zich.

4. Op zoek naar jouw purpose?

Het vraagt wat oefening om effectief te detecteren wat de drijfveer van je onderneming is. Wat je vooral niet mag doen is op zoek gaan naar die ene sexy propositie die je jouw bedrijf wil aanmeten. Authenticiteit hierin is immers zo cruciaal. Als jouw propositie echt niet leeft in jou, je organisatie en je doelgroep dan hou je dit nooit vol. Het is nooit een goed idee om de zaken buiten jezelf te zoeken, vooral niet in het determineren van je purpose.

Wij helpen je graag.

Op zoek naar meer inspiratie?

Ga samen met Nic, onze marketingstrateeg, aan de slag. Tijdens deze 1u durende sessie leggen we een aantal blinde vlekken bloot en gaan we na waar jij vandaag op kan schakelen.

Boek een gratis sessie

Inspiration newsletter

Ontvang maandelijks gratis inspiratie die jou echt vooruit helpt

Meer dan 100 ondernemers lieten zich al inspireren door onze nieuwsbrief.